Västerviks IK Junior- och Ungdomssida
Västerviks IK logo
Västerviks IK

Välkommen att använda Fritidskortet!

 

Vi på VIK Hockey vill att alla barn och ungdomar ska ha möjlighet att delta i våra aktiviteter – och nu blir det ännu enklare tack vare Fritidskortet, ett statligt stöd som administreras av Försäkringskassan.

 

Fritidskortet ger barn mellan 8 och 16 år ett bidrag som kan användas till deltagaravgiften hos oss. Om ni har rätt till extra stöd (t.ex. bostadsbidrag) kan bidraget vara ännu större. Bidraget fungerar som ett avdrag på avgiften, så ni betalar endast den del som återstår.

 

För mer information och ansökan, se Fritidskortet

Vi ser fram emot en rolig och aktiv säsong tillsammans med era barn/ungdomar!

 

Väl mött!

Inför lag- och spelarfotografering söndag 14 december
2025-12-09 16:36

Hej!

Bifogat finner ni den information vi fått från Walters Foto angående fotograferingen nu på söndag 14 december: 

  • Brev till ledare om flödet på isen
  • Förslag på uppställningar för spelares individuella foto (se pdf-fil här!)

Ledare

  • Viktigt att tidsschemat följs, varje försening påverkar efterföljande lag
  • Se till att alla spelare har med sig klubba och rätt utrustning (damasker osv.)
  • A-lag och J-lag fotograferas utan klubba
  • Laget väntar i båset tillsammans med ledare och inväntar signal
  • Ingen friåkning på isen under dagen (fotografen lämnar isen om så sker)
  • Ledare fyller i lappar med spelares namn och lagtillhörighet
  • Spelare ställer upp på anvisad linje inför individuellt foto
  • Ledare lotsar fram spelarna till enskilt foto
  • Yngre spelare kan behöva hjälp med klubba och hjälm
  • Efter det individuella fotot väntar spelaren på anvisad plats inför lagfoto
  • Efter lagfotot åker spelarna längs anvisad väg och lämnar isen
  • Flöde och åkvägar måste följas av säkerhetsskäl och för att undvika förseningar

Vårdnadshavare

Ingen registrering behövs för fotograferingen.

Vårdnadshavare eller spelare som vill se och eventuellt köpa bilder kontaktar Walters Foto via mail på info@waltersfoto.se.

Uppgifter som ska skickas med är:

  • Spelarens för- och efternamn
  • Lag (A1/C2 etc.)
  • Telefonnummer
  • Målsmans för- och efternamn
  • Postadress (gata, postnummer, ort)

Man kan även ringa eller besöka butiken på Storgatan 19. Telefon: 0490-174 50. Mer information finns på www.waltersfoto.se och www.framkalla.se.

Schema – Söndag 14 dec

  • 05.00 Utrustning sätts upp på isen
  • 09.00 Lilla TKH, 32 st
  • 10.10 Stora TKH, 24 st
  • 11.10 Team 17, 15 st
  • 12.00 Team 16, 30 st
  • 13.00 Team 15, 16 st
  • 13.40 Team 14, 18 st
  • 14.20 Team 13, 14 st
  • 15.00 Team 12, 18 st
  • 15.40 Team 11, 12 st
  • 16.10 Team 10, 13 st
  • 16.40 Tjejhockeyn, 24 st
  • 17.30 J18 lagfoto + halvbild (inga klubbor)
  • 17.50 J20 lagfoto + halvbild (inga klubbor)
  • 18.10 A-laget lagfoto + halvbild (inga klubbor)

Fotografen lämnar isen omkring 20.00

Månadsbrev från styrelsen, november 2025
2025-11-21 19:20
Månadsbrev från styrelsen

Kära hockeyvänner!

Jag hade tänkt att starta en ny tradition när jag tidigare i år tillträdde som ordförande i ett minst sagt besvärligt läge i föreningens historia. Jag ville öppna kommunikationsvägarna och öka transparensen i Västerviks IK. Sedan slog verkligheten till, all vaken tillgänglig tid gick åt för att arbeta med att rädda VIK. Vi lyckades uppnå en ekonomisk räddning före bokslut och sedan tog det praktiska arbetet ännu mer kraft, när vi leder en förening i stor förändring med kraftigt minskad budget. Kort sagt, tiden har inte räckt till för mina och övriga styrelsens höga kommunikationsambitioner. Jag är den förste att beklaga det, vi har inte varit tillräckligt öppna. Men nu ska vi komma igång, med start exakt just nu.

Vi är Västerviks IK. Inte du, dom eller jag. Det är vi medlemmar, funktionärer, spelare, föräldrar, supportrar, samarbetspartners, leverantörer och anställda som är Västerviks IK. För mig är det självklart att allt vi gör inom Västerviks IK ska vara för VIK:s bästa både på kort och lång sikt. Men vi i styrelsen har ett arbete framför oss med att hjälpa till och svetsa samman föreningens olika delar så att vi drar i samma riktning. 

För faktum är att vi fortfarande står inför väldigt tuffa utmaningar – både ekonomiskt och organisatoriskt. Vi i styrelsen vill trycka extra på vikten av att vi jobbar långsiktigt med en tydlig riktning och med stort tålamod för att kunna klara av att ta Västerviks IK in i framtiden. Jag är vän av ordning och reda, stil och profil. Vi behöver vara tydligare med information, riktlinjer och policies för hur föreningen ska jobba och vad vi står för.

Att rädda föreningen var en sak, att utveckla och bygga föreningens potential är en annan och minst lika stor utmaning. Vart ska vi ta vägen? Vad är viktigt för att vi ska nå dit och i vilken ordning ska vi genomföra olika förändringar? Vi skrev en verksamhetsinriktning i våras om vad vi i Västerviks IK:s styrelse tycker är dom viktiga framtidsfrågorna. Jag vill inte ta upp hela det här månadsbrevet med text hämtad från det dokumentet, men gå gärna in och läs verksamhetsinriktningen med syfte, mål, målgrupper, värdegrund, verksamhetsområden, organisation/ansvar, uppföljning/utveckling och fokusområden här: Verksamhetsinriktning Västerviks IK 2025-26

Jag är väldigt tacksam för allas insatser och viljan att hjälpa till för att göra Västervik IK bättre. Vi är många som bidrar till att bygga en stark föreningskänsla och ett attraktivt medlemsskap. Jag vill rikta ett stort tack alla volontärer som alltid ställer upp under representationslagets matcher och alla föräldrar som efter nya förutsättningar gör ett jättebra jobb och bidrar till en fantastisk service och matchupplevelse både när a-laget och våra ungdoms- och juniorlag spelar matcher. Jag vill också lyfta vår kraftigt förminskade personalstyrka som gör ett hästjobb med förändrade och förnyade ansvarsområden, vi har tur som har dom här hjältarna i vår organisation.

Ungdomsverksamheten är vår kärnverksamhet och grunden i vår förening. Där utvecklar vi en verksamhet som i sin tur ska utveckla alla barn och ungdomar till deras fulla potential, både som spelare och som en goda samhällsmedborgare. Vårt eget utvecklingsarbete jackar i både Svenska Ishockeyförbundets och Smålands Ishockeyförbunds utvecklingsplaner på ett bra sätt. Några av målen är att nå ut och attrahera fler aktiva, hålla kvar dom längre i verksamheten och att sätta särskilt fokus på exempelvis tjejernas verksamhet där det finns stor potential att nå fler barn och ungdomar.
 
Representationslaget, eller a-laget i dagligt tal, är vårt skyltfönster och det utåtriktade loket i vår förening, vi måste vara ärliga och prata om det. Har vi ett a-lag som presterar bra hockey som åskådare också vill se så ger det oss förutsättningar att lägga mer kraft på utvecklingen av hela föreningen. Det är aldrig det ena eller det andra, det ena utesluter inte det andra. Vi måste helt enkelt jobba hårt med att utveckla både ungdoms- och juniorverksamheten parallellt med att a-laget också måste ges möjligheter till utveckling. Hur truppsammansättningen ser ut i a-laget i framtiden kommer att vara ett kvitto på att vi målmedvetet och med stort tålamod jobbar rätt. Då kan vi utveckla och bygga vår egen framtid i Västerviks IK.

Jag hoppas att vi alla kan mötas upp på representationslagets matcher framöver. Vi har stor förståelse för att vi inte kan ta tillbaka hela vårt publiktapp bara för att vi arbetar på ett nytt sätt i klubben, vi måste arbeta aktivt med att nå ut till våra målgrupper och erbjuda en tillräckligt bra och rolig matchupplevelse för att höja våra besökssiffror igen. A-lagsmatcherna behöver bli en naturlig mötesplats för alla våra medlemmar och för alla som brinner för att det ska spelas hockey i Västervik igen. Det pågår ett intensivt arbete med att skapa ett ännu mer attraktivt och underhållande erbjudande vid våra matcher i LF Arena. Vill du vara med och bidra i det arbetet är du varmt välkommen att kontakta mig, vi skulle kunna behöva ytterligare några fler engagerade i det arbetet.

Så för att inte bli allt för långrandig: Vi i styrelsen jobbar nu hårt för att strukturera, effektivisera och organisera hela vår verksamhet så att vi kan bli hållbara över lång tid. Västerviks IK måste få en tydlig identitet och riktning och vi behöver er alla i det arbetet. Om vi samlar oss och hjälps åt så kommer det inte att kunna kasta omkull hela föreningen om vinden blåser emot oss igen. Framgång och motgång hanteras när vår värdegrund, vision och verksamhetsidé står i centrum och när vi alla VIK:are står bakom den. När vi kommit så långt med vår föreningsutveckling kan vi se tillbaka på dessa tuffa år och inse att vårt hårda arbete lade grunden till den förening vi kan bli när vi alla jobbar tillsammans mot samma mål.

A-laget spelar nu borta tre matcher i rad med start ikväll i Halmstad, sedan en vecka spelledigt innan nästa bortamatch i Huddinge nästa fredag och borta mot Mörrum onsdag 3 december. Sedan är det äntligen dags för hemmamatch igen, då mot Tyresö/Hanviken, fredag 5 december. Gör en markering i kalendern för då tycker jag att vi samlar så många hockeyälskare som vi bara kan hitta i vår stad och beger oss till LF Arena för att stötta vårt a-lag på plats från läktarna!

Bästa hälsningar 


Janne Lundberg 

Ordförande Västerviks IK 

076 112 03 13

Äntligen allmänhetens åkning i LF Arena!
2025-10-09 19:48

På söndag 12 oktober börjar äntligen allmänhetens åkning i LF Arena och det kommer att vara samma tid så ofta som det går under säsongen. Om det behövs ställas in för att ge plats för matcher så blir det i värsta fall ingen almis den veckan.

Tider Allmänhetns åkning hösten 2025:

  • Söndagar klockan 17:00 - 18:00, utan klubba
  • Söndagar klockan 18:00 - 19:00, med klubba

D1 och D2:s föräldrar kommer att finnas på plats, sälja fika och ta betalt (20 kronor för vuxna och 10 kronor för barn).


Kontrollera isschemat på RBok innan du åker till ishallen på söndagseftermiddagarna för säkerhets skull, almis markeras med grön färg.


Isschema RBok LF Arena

Välkommen!

Vi klarade det!
2025-04-30 19:19
Insamlade pengar VIK 30 april 2025

- Tillsammans löste vi det! Vilken fantastisk uppslutning, sista pusselbitarna föll på plats under onsdagseftermiddagen! så säger Västerviks IK:s ordförande Janne Lundberg sent på valborgsmässoafton.


Klubben har under sin räddningsaktion dragit in tillräckligt mycket pengar för att slutföra säsongen 2024-25 med positivt eget kapital.


- Teamwork på topp gjorde att vi fann energi för att driva det här framåt även när det såg som allra mörkast ut. VIK:s styrelse, medarbetare och andra engagerade runt klubben visar att vi kan nå resultat när vi gör saker tillsammans. Allas kompetenser kommer fram och vi har lyckats få rätt personer att göra rätt saker i det här arbetet.

- Nu ser vi framåt, VIK:s nya styrelse tar nu sikte på nästa säsong och vi riktar fokus mot att skapa en hållbar och kvalitativ verksamhet tillsammans med alla medlemmar, säger Janne Lundberg.


Klubben vill genom ordförande Janne Lundberg rikta ett stort tack till alla som bidragit:
- Tack alla privatpersoner, företag, gamla och nya partners som slutit upp och gjort det här möjligt! Vi återkommer med en mer ingående kommunikationsinsats längre fram där vi kommer berätta så mycket vi kan om alla hjältar! Trevlig Valborg!


För Västerviks IK:s styrelse,

Janne Lundberg

Uppdatering kampen att rädda Västerviks IK: 385.000 kronor återstår
2025-04-29 08:55

Efter flera mycket bra möten och kontakter med företagare, leverantörer och supportrar återstår nu cirka 385.000 för att rädda Västerviks IK. Arbetet är inne i ett mycket intensivt skede där många vill hjälpa till. Klubbledningen fortsätter att vädja om stöd för att klara situationen.


Under fredagen senaste veckan gick VIK:s klubbledning ut med att räddningsaktionen för att rädda klubbens skuldtyngda ekonomi varit framgångsrik och att det då saknades ungefär 700.000 kronor för att både undvika konkurs och skapa positivt eget kapital inför nästa säsong. Sedan dess har massmedia berättat om klubbens situation. Medlemmar och supportrar har samlat ihop 145.000 kronor i kontanter och ett antal företag har både avskrivit skulder och lovat att stötta klubben med nya kapitaltillskott. Efter ett styrelsemöte på måndagskvällen konstaterar ordförande Janne Lundberg att helgen och måndagen varit såpass framgångsrika att lite mer än hälften av de 700.000 kronorna nu återstår.


- Under förutsättning att vi får namnteckningar på nya avtal som vi hunnit förhandla fram senaste dagarna så återstår nu ungefär 385.000 kronor för att vi ska gå i land med den här räddningsaktionen. Läget är fortsatt allvarligt men min bedömning är att vi har en bra chans att hinna i mål under de två dagar som återstår före valborgsmässoafton är slut. Vi märker att engagemanget är starkt och att framtidstron i och runt föreningen är stor i alla våra kontakter
, allt enligt ordförande Janne Lundberg.


Under fredagen kontaktade flera företag föreningens sport- och försäljningschef Victor Öhman. Var och ett av samtalen var fruktbara och kan leda till både nya samarbeten för framtiden, förlängda och utökade samarbeten och akuta kapitaltillskott för att klara situationen. Klubben har också fortsatt att bearbeta kontakter som man arbetat med under både längre och kortare tid under våren. Arbetet präglas av positiv anda.


- Vi har träffat ett företag under måndagen som klubben inte tidigare samarbetat med som är både intresserade av att ge både akut sexsiffrigt kapitaltillskott under de närmaste dagarna och även framtida löpande intäkter under lång tid
, säger Johan Hammarstedt, som deltog i måndagens möte med företaget och som arbetat ihop med klubbens styrelse för att återställa klubbens kapital under de senaste månaderna. Hammarstedt fortsätter:

- När vi har avtalet undertecknat ska vi självklart berätta mer, men det är ett exempel på hur starkt intresset är att samarbeta med klubben långsiktigt och därmed även vara med och rädda ekonomin före bokslutet.


Alla som vill vara med och stötta VIK:s kamp för att återställa det stora ekonomiska underskott som i första hand uppstått under verksamhetsårets första hälft är välkomna att endera stoppa in pengar direkt i klubbens Clubmate-verktyg på föreningens webbsida eller vid intresse för större insatser eller framtida samarbeten kontakta sport- och försäljningschef Victor Öhman eller kanslist Malin Karlsson, kontaktuppgifter nedan.


Parallellt med insatserna för att föra klubben över mållinjen ekonomiskt inleds också arbetet med att förbereda VIK:s kommande årsmöte. Datum är ännu inte bestämt, men mycket pappersarbete färdigställs nu för att medlemmarna ska få den insyn och möjlighet att påverka arbetet framåt i klubben. Vanligen hålls Västerviks IK:s årsmöte under juni månad och det är även ambitionen detta år. Valberedningen kommer att fortsätta att intervjua intresserade personer som vill delta i klubbens styrelsearbete under kommande verksamhetsår.


Mer information: https://www.vikhockey.se/nyhet/arbetet-med-att-radda-vasterviks-ik-nara-malet-knappt-700-000-saknas-fore-bokslutet-sista-april/ 


Västerviks IK:s Clubmate-verktyg: https://clubs.clubmate.se/vikhockey/ 


För mer information, kontakta gärna


Janne Lundberg

Ordförande Västerviks IK
Telefon: 076 112 03 13
jan.lundberg@vikhockey.se 


Johan Hammarstedt

Telefon: 070 551 68 50
vastervik@formakok.se


Victor Öhman

Sport- och försäljningschef Västerviks IK
073 409 71 71
victor.ohman@vikhockey.se


Malin Karlsson


Kanslist, Västerviks IK
0490 182 30
malin.karlsson@vikhockey.se 

Nyheter från våra lag
Huvudpartners